'Met 1 simpele vraag maakt de leerkracht hét verschil voor een kind van gescheiden ouders'
Ervaren jongere Noa (19) vertelt: 'Ik heb gescheiden ouders. Mijn ouders gingen scheiden toen ik 4 jaar oud was. Toen ik 5 jaar was, ontmoette mijn moeder een nieuwe man. Wij zijn verhuisd en bij die man gaan wonen. Voor mij betekende dat; dat ik mijn vader minder zou zien, onze families minder zou zien én dat ik moest wisselen van school. Dat was een moeilijke periode voor mij. Tijdens mijn jaren op de basisschool merkte ik dat de leerkrachten er allemaal heel anders mee om zijn gegaan. Toen ik in groep 8 zat, leek het vanaf de buitenkant dat het met mij eigenlijk heel goed ging. Ik deed het goed op school, ik had vrienden en ook thuis leek het goed te gaan. De scheidingen waren 'voorbij' en ik zat alweer een tijdje op dezelfde school. Helaas was het tegendeel waar. Het ging helemaal niet zo goed met mij en ook thuis was het nog steeds moeilijk. De leerkracht heeft geen enkele keer aan mij gevraagd hoe het met mij ging.'
Noa vervolgt: 'Een leerkracht kan hét verschil maken voor een kind met gescheiden ouders. Het kan er vanaf de buitenkant nog zo goed uitzien, maar toch is het belangrijk om het gesprek met het kind aan te gaan. En niet even 1 keertje, maar structureel! Laat het kind weten dat je er voor ze bent wanneer dat nodig is. Met 1 simpele vraag: 'hoe het gaat het écht met je', kun je als leerkracht zo'n groot verschil maken voor een kind.'
Bekijk hier de volledige presentatie

Project ontwikkeltafel 1
Scheiding op school is een project van Ontwikkeltafel 1. Het doel: het vergroten van de veerkracht bij kinderen in scheidingssituaties op school. Wil je meer weten? Neem contact op met Esther Roenhorst (e.roenhorst@ambiq.nl) of Annabet Jongkind (a.jongkind@regiotwente.nl)