42 Twentse kinderen van gescheiden ouders vinden luisterend oor

04-03-2022 157 keer bekeken 0 reacties

Kinderen en jongeren, waarvan de ouders in scheiding verwikkeld zijn, kampen met boosheid, verdriet en schuldgevoelens. Met de pilot ‘Scheiding op school’ maken we docenten bewust dat ze van grote betekenis zijn voor deze kinderen.

De pilot loopt nog tot juni, maar blijkt nu al succesvol. Na de eerste voorlichtingen meldden 42 Twentse kinderen zich aan om in contact te komen met een ervaringsdeskundige voor een luisterend oor.

Veerkracht vergroten bij kinderen in scheidingssituaties

Projectleider Geertje Kleine Schaars vertelt: 'In mijn dagelijkse bezigheden ben ik vooral gericht op het versterken van de sociale basis waar scholen een groot onderdeel van zijn. In onze aanpak richten we ons – op dit moment - vooral op basisscholen in Twente. We willen intern begeleiders, leerkrachten, maar ook schooldirecteuren bewust maken dat een kleine inzet een groot effect kan hebben op kinderen in scheidingssituaties. Want: wat betekent het eigenlijk voor een kind, dat een scheiding meemaakt? Een kind kan zich heel eenzaam voelen, of schuldig en boos. Sommige kinderen blijven goed presteren, waardoor het minder opvalt, dat ze last hebben van de scheiding. Sommige kinderen worden juist wat stil of laten meer boos of agressief gedrag zien. Dan is het heel fijn dat er iemand - bijvoorbeeld een leerkracht, die een kind elke dag ziet - even vraagt: ‘Hoe gaat het met je?’ Alleen al de aandacht voor de scheidingssituatie, vergroot de veerkracht van kinderen, blijkt uit onderzoek van Stichting Villa Pinedo. Dé Stichting voor en door kinderen van gescheiden ouders.’

Het voorkomen van problemen en aanspraak op jeugdhulp

Tijdens de voorlichting op Twentse scholen wordt actief samengewerkt met deze stichting. Naast bewustwording over dit onderwerp voor leerkrachten, vertelt Geertje ook over het Buddy Programma van Stichting Villa Pinedo. In dit programma worden kinderen met gescheiden ouders, gekoppeld aan jongeren die eenzelfde soort ervaring hebben meegemaakt. Deze zogeheten Buddy’s bieden de kinderen een luisterend oor. Geertje: ‘Door het bieden van een luisterend oor door zowel de leerkracht als een buddy, vergroten we de veerkracht van kinderen en daarmee hebben zij een belangrijke rol in het voorkomen van problemen en aanspraak op jeugdhulp op latere leeftijd.’

Lage drempel om over lastige onderwerpen te praten

Sophie Mulder van Stichting Villa Pinedo, was zelf ooit Buddy. ‘Veel kinderen voelen zich eenzaam in hun ervaringen en willen graag ervaringen delen van iemand die iets vergelijkbaars heeft meegemaakt. De Twentse kinderen melden zich aan via een app en vullen in waar ze problemen ervaren. Ze vullen bijvoorbeeld in of ze het nieuwe samengestelde gezin lastig vinden, of de relatie met de stiefouders of dat ouders negatief over elkaar praten. Dit is trouwens niet verplicht om in te vullen, dat bepalen ze zelf. Op basis van de antwoorden koppelen we hen aan een ervaringsdeskundige. Ze communiceren met elkaar via een app en hebben verder geen fysiek contact. Zo blijft ieders privacy gewaarborgd en is de drempel voor kinderen om over lastige onderwerpen te praten relatief laag. Als ze voldoende steun hebben gehad, kunnen ze via een stop-knop de app zelf weer afsluiten. Gemiddeld hebben kinderen zo’n 5 maanden contact met een Buddy.’

Kinderen piekeren minder na contact met een Buddy

Uit het onderzoek blijkt dat de kinderen - na online contact met een Buddy - beter met de scheiding kunnen omgaan. Hun schuldgevoel neemt af, ze piekeren minder en houden hun gevoelens minder verborgen. Parallel daaraan, heeft het ook effect op de Buddy’s, vertelt Sophie. ‘Ook zij voelen zich betekenisvol door de gesprekken en vergeven hun ouders meer. Dat is een mooi bijkomend effect. Het onderzoek laat dus zien hoe ontzettend belangrijk een luisterend oor kan zijn. Het geeft zoveel kracht.’

De Jeugd in Twente heeft baat bij een preventieve lange-termijn-visie

Dit schooljaar blijft Geertje (samen met collega’s) voorlichtingen geven aan Twentse basisscholen. Geertje: ‘We hebben al een behoorlijk aantal IB-netwerken en samenwerkingsverbanden bewust gemaakt over kinderen in scheiding. De komende periode richten we ons op een nog groter bereik, maar vooral ook borging op de lokale agenda’s. In juni analyseren we de opgehaalde resultaten en maken we een plan om hier vervolg aan te geven. De uitdaging zit hem in de tijdelijkheid van dit project. De jeugd in Twente heeft baat bij een preventieve lange-termijn-visie. We onderzoeken samen met Villa Pinedo en gemeenten hoe we dit onderwerp ook agenderen bij andere voorzieningen dan de basisscholen. Denk aan locaties van het voortgezet onderwijs, maar ook het verenigingsleven en jongerenwerk; de sociale basis. De huidige looptijd van dit project biedt te weinig ruimte om daar nú op in te zetten. Ons doel is wel om daar een eerste aanzet toe te doen. We hopen natuurlijk dat we de komende jaren nog veel meer Twentse jeugd kunnen steunen.’

Ontwikkeltafel 1
De pilot Scheiding op School is onderdeel van Ontwikkeltafel 1. Wil je weten welke scholen deelnemen aan de pilot of heb je een andere vraag? Neem contact op met het secretariaat van Ontwikkeltafel 1, via s.vissia@regiotwente.nl

Cookie-instellingen