De juiste expertise dichtbij het kind: Interprofessioneel werken op scholen

07-09-2021 574 keer bekeken 0 reacties

Al jaren wordt gezegd dat school een vindplaats is voor signalering en vroeghulp. Vanuit de Twentse gedachte is school juist een wérkplaats waar de ondersteuning gezamenlijk wordt vormgegeven. Maar wat houdt dat in? Je leest het hier.

School speelt een belangrijke rol in de ontwikkeling van een kind. Om die ontwikkeling optimaal te laten verlopen, is het belangrijk dat het onderwijs en de ondersteuning zo wordt ingericht dat het past bij de behoeften van het kind. Ieder kind is anders, dus maatwerk is van belang. In praktijk blijkt het in de huidige situatie voor veel leerkrachten lastig om dat maatwerk voor ieder kind te realiseren. Bijvoorbeeld door tijdgebrek: de leerkracht heeft de handen vol aan een klas, extra aandacht geven aan leerlingen met een zorgvraag is dan maar beperkt mogelijk. Daarnaast heeft een leerkracht lang niet altijd de juiste expertise in huis om een maatwerkoplossing te bieden voor een kind met een ondersteuningsvraag.

Er zijn meerdere ogen nodig om leerlingen goed te ondersteunen

Om maatwerk te bieden, is er dus meer nodig dan alleen onderwijsexpertise. Het helpt wanneer andere functionarissen mee kijken. Soms zijn er meer ogen en handen nodig om een kind optimale en passende ontwikkelmogelijkheden te bieden. Het is van belang dat de juiste expertise dichtbij het kind aanwezig is. Denk aan ondersteuning van orthopedagogen, jeugdverpleegkundigen, jongerenwerkers, maatschappelijk werkers of leerplicht. Samen met de leerkracht en IB’er vormen zij het Interprofessionele team. De samenstelling van dit team kan per school verschillen. 

Het streven is dat ouders het gewoon gaan vinden dat op school - naast het onderwijs - ook in brede zin aandacht is voor de ontwikkeling en het welbevinden van de kinderen. 

Passende ondersteuning voor álle jeugdigen in Twente!

In deze animatievideo hoor je in twee minuten wat de meerwaarde is van interprofessioneel werken én wat de school-klas-kind methode inhoudt. 

Ervaring en kennis van 13 Twentse scholen
gebundeld in een handboek

Het afgelopen jaar hebben 13 scholen in Twente ervaring opgedaan met het Interprofessioneel werken. Deze kennis is gebundeld in een handboek! Het samenwerken gaat verder dan ‘we weten elkaar te vinden als het nodig is’. Het Interprofessioneel team trekt met elkaar op, ziet elkaars perspectieven én zorgt voor een gedeelde aanpak. Voor de gehele school, de klassen en de leerling. Met het handboek kun je zelf aan de slag met het interprofessioneel samenwerken. Wil je meer input en ondersteuning? Meld je dan - samen met je team - aan voor de gratis werksessie! Tijdens de werksessie zet je in een ochtend de eerste stappen in het vormgeven van het interprofessioneel werken. Wil je meer weten over de inhoud en voorwaarden voor het aanmelden van de werksessie? Neem contact op met Kate Snellens via k.snellens@oldenzaal.nl of 06-18724860.

0  reacties

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.


Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.