Het Twents Model bestaat uit de volgende onderdelen en is op volgende wijze ingekocht:
Onderdeel
|
Type
|
Inkoopwijze
|
Soort contract
|
Wie koopt in
|
Integrale Inkoop
|
Hoofdtender
|
Algemeen
|
Digitaal via Negometrix (87613)
|
Raamovereenkomst
|
14 Gemeenten
|
Ondersteuningsbehoeften
|
Wmo
|
Wmo
|
Digitaal via Negometrix (88169)
|
Raamovereenkomst
|
12 Gemeenten
|
Jeugd, incl. ambulante spoedhulp
|
Jeugd
|
Digitaal via Negometrix (88170)
|
Raamovereenkomst
|
12 Gemeenten
|
Ernstige Enkelvoudige Dyslexie
|
Jeugd
|
Digitaal via Negometrix (89454)
|
Raamovereenkomst
|
14 Gemeenten
|
Medicatiecontrole (excl. Medische comorbiditeit; ondersteuningsbehoefte 4e)
|
Jeugd
|
Digitaal via Negometrix (96215)
|
Raamovereenkomst
|
14 Gemeenten
|
Modules
|
Consultatie
|
Wmo en Jeugd
|
Onderdeel van de hoofdtender
|
Raamovereenkomst
|
14 Gemeenten
|
Diagnostiek
|
Jeugd
|
Digitaal via Negometrix (87770)
|
Raamovereenkomst
|
14 Gemeenten
|
Wonen en Verblijf
|
Wmo en Jeugd
|
Digitaal via Negometrix (87839)
|
Raamovereenkomst
|
14 Gemeenten
|
Maatregelhulp JB/JR en JZ+
|
Jeugd
|
Subsidie
|
Subsidie
|
14 Gemeenten
|
Beschikbaarheidsvoorzieningen
|
WVHS Koepelovereenkomst
|
Jeugd
|
|
Raamovereenkomst
|
14 Gemeenten
|
Individuele overeenkomsten WVHS
|
Jeugd
|
|
Raamovereenkomst
|
14 Gemeenten
|
24 uurs crisisbereikbaarheid JGGZ
|
Jeugd
|
|
Raamovereenkomst
|
14 Gemeenten
|
Coördinatiepunt Spoedhulp
|
Jeugd
|
|
Raamovereenkomst
|
14 Gemeenten
|
Overeenkomst academische functie JGGZ
|
Jeugd
|
|
Raamovereenkomst
|
12 Gemeenten
|
Medicatiecontrole bij medische comorbiditeit (kinderartsen)
|
Jeugd
|
|
Raamovereenkomst
|
14 Gemeenten
|
De looptijd voor de meeste overeenkomsten is van 1 januari 2019 tot en met 31 december 2022 en er is een mogelijkheid tot verlengen van twee keer 1 jaar. Uitzondering hierop vormen de overeenkomsten Maatregelhulp, Medicatiecontrole bij medische comorbiditeit en Crisisbereikbaarheid JGGS.
Voor het Twents Model is een Twents Kwaliteitskader ontwikkeld. Dit is opgenomen in het bestek voor de inkoop. Aanbieders die (nog) niet voldoen aan de gestelde kwaliteitseisen kunnen geen zorg bieden vanuit het Twents Model. Criteria die gehanteerd worden voor de inkoopprocedure zijn dat aanbieders verklaren te voldoen aan de bestek eisen. Bij inschrijving moeten aanbieders daarnaast diens certificaat kwaliteitsmanagement of – als ze die niet hebben – een kwaliteitshandboek uploaden. Sinds 1 september 2020 zijn daar twee criteria aan toegevoegd:
- Schema personeel, diploma’s en arbeidsovereenkomsten, inclusief scans van die diploma’s en overeenkomsten;
- Adres locatie, alleen voor aanbieders die Wonen en Verblijf willen bieden.
In Twente wordt het barrièremodel gehanteerd voor het toetreden als aanbieders, zodat inwoners die ondersteuning ontvangen er op kunnen vertrouwen dat de gecontracteerde aanbieders goede kwaliteit bieden.
Het toezicht op de ondersteuning zoals deze uitgevoerd wordt binnen het Twents Model hebben de Twentse gemeenten gezamenlijk georganiseerd. Toezicht op Wmo en Jeugdhulp is in Twente belegd bij verschillende partijen:
- SRT (Sociale Recherche Twente);
- namens een aantal gemeenten OZJT (Organisatie voor Zorg en Jeugdhulp in Twente);
- en de IGJ (Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd).
De gemeente Enschede en Hengelo hebben zelf toezichthouders in dienst. Waar nodig en mogelijk trekken toezichthouders vanuit bovengenoemde organisaties samen op in onderzoeken en delen zij relevante informatie.
Waar sprake is van zorgfraude en ondermijning, trekken gemeenten onder de vlag van RIEC (Regionaal Informatie en Expertise Centrum Oost-Nederland) ook samen op met o.a. politie en belastingdienst.
Globaal geldt daarbij de volgende (wettelijk bepaalde) taakverdeling:
|
Rechtmatigheid
|
Kwaliteit
|
Wmo
|
Gemeenten
SRT i.o.v. gemeenten
|
OZJT (proactief)
Gemeenten
SRT i.o.v. gemeenten
|
Jeugdhulp
|
Gemeenten
SRT i.o.v. gemeenten
|
IGJ*
|
*) In afstemming met IGJ wordt onderzoek naar kwaliteit ook wel uitgevoerd door toezichthouders van OZJT proactief, Gemeenten, SRT in opdracht van gemeenten.
Van de gecontracteerde aanbieders Twents Model is op basis van de inschrijving een risicotaxatie gemaakt voor toezicht. Er wordt gebruik gemaakt van een stoplichtmodel. Daarbij geldt dat rood een sterk verhoogd risico betekent, oranje een (licht) verhoogd risico en groen een laag risico op problemen op het gebied van rechtmatigheid en kwaliteit. Deze inschatting wordt gedurende de contractperiode geactualiseerd. Het risico kan dus lager of juist hoger ingeschat worden op grond van nieuwe informatie. Die informatie wordt verkregen uit openbare bronnen en/of door documenten op te vragen bij de aanbieder, eventueel gevolgd door een bezoek.
Dit zogenaamde stoplichtmodel is een risico inschatting. Een rode kleur betekent nog niet dat vaststaat dat er iets (ernstig) mis is met de aanbieder. Het betekent wel dat bij deze aanbieder met voorrang een check wordt gedaan of een bezoek wordt gebracht door een toezichthouder. Toezichthouders opereren niet alleen op grond van deze risico inschatting. Ook (ernstige) signalen over aanbieders kunnen reden zijn een onderzoek te doen.
Melden
Inwoners, zorgverleners en medewerkers van wijkteams of lokale teams die (vermoedens van) fraude, financiële fouten, kwaliteitsproblemen of een ongewenste werkwijze van zorgorganisaties willen melden, kunnen dat doen bij toezichthouders van gemeenten, SRT of OZJT.