Onderwijs is een domein waar een groot deel van de ontwikkeling van jeugdigen plaatsvindt. Meer dan ooit is onderwijs niet slechts het domein van kwalificatie, maar ook van persoonsvorming en socialisatie. Een context waarmee de inzet van jeugdhulp absoluut in samenhang moet worden bezien. We zoeken naar alle mogelijkheden om de werelden van zorg en van onderwijs beter met elkaar te verbinden. (Tweede Kamerbrief, 3363611 -1028816-J).
Jeugdigen die ondersteuning vanuit de jeugdhulp krijgen - soms tegelijkertijd met extra ondersteuning vanuit het onderwijs - hebben een sterk verhoogd risico op voortijdige schooluitval en daarmee ook op maatschappelijke uitval. Het mechanisme eronder is redelijk helder.
Om dit mechanisme te doorbreken is het cruciaal dat jongeren, ouders, onderwijs en (jeugd-)hulppartners toekomstgerichter, effectiever en meer normaliserend gaan werken.
Grote verschillen tussen scholen: maatwerk nodig De samenstelling van de leerlingengroep per school verschilt onderling sterk. De aard van de problematiek en de intensiteit ervan daarmee ook. Op elke plek is het daarom nodig om zorgvuldig te kijken wat nodig is en wat een goede aanpak is. Steeds bepalen we samen wat er speelt op een school en hoe we daar een passend aanbod op organiseren. De juiste zorg op de juiste plek. We zijn zuinig op waar en wanneer we specialistische hulp inzetten.
Hoe zwaarder de ondersteuningsbehoefte hoe complexer georganiseerd Er zijn plekken/onderwijslocaties waar kinderen komen vanuit één gemeente en plekken waar kinderen komen uit meerdere gemeenten, dan wel de hele regio. Helaas is het zo dat de complexiteit van de problemen van leerlingen samenhangt met het aantal betrokken gemeenten en zorgaanbieders. Op de plekken waar de ondersteuningsbehoefte van leerlingen het zwaarst is, is de organisatorische complexiteit het hoogst. Er zijn leerlingen en ouders die ‘verdwalen’ door al deze complexiteit.
We beginnen niet vanaf nul. De afgelopen jaren is met de Ontwikkeltafel Onderwijs-Zorg al een flinke stap gezet. We werken in nauwe afstemming met de lokale en regionale OOGO’s. Nu is het zaak die samenwerking te verspreiden, verduurzamen en verbeteren. En leren van en met elkaar. De ervaringen van de afgelopen jaren worden verwerkt in de inkoop van de jeugdwet, waarbij we zoeken naar de ruimte die inkoop ons biedt. De mogelijkheden om te verduurzamen, verbeteren en verspreiden worden hiermee vergroot. We gaan door binnen de bestaande mogelijkheden en bereiden ons tegelijkertijd voor op de nieuwe mogelijkheden.
We versterken de basis op alle schoollocaties. Dit doen we door:
We versterken de samenwerking tussen het voorveld, aanbieders en het onderwijs op schoollocaties waar relatief veel sociale problematiek speelt. Op papier zijn dit "reguliere” scholen. Maar door segregatie, afstroom en andere processen zijn dit scholen met een populatie leerlingen met veel problemen. Om hen gelijke kansen te bieden is het nodig om de handen ineen te slaan. Dit doen we door:
We versterken de samenwerking rond de 35 zorg intensieve scholen ((V)SO, SBO en PRO) in Twente. Dat zijn scholen waar leerlingen zitten met een grote onderwijskundige ondersteuningsbehoefte – het samenwerkingsverband passend onderwijs stelt hiervoor extra gelden beschikbaar – en waar de leerlingen heel vaak ook een zorgbehoefte hebben – veel jongeren hebben ook een jeugdwetindicatie. Die samenhang vraagt om een specifieke aanpak. We bouwen aan die aanpak langs de volgende lijnen.
De samenwerking gemeente, onderwijs, voorveld en jeugdhulpaanbieders faciliteren en inspireren door:
Werkomgevingen
Disclaimer
Webarchief
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.