In de Norm voor Opdrachtgeverschap (NvO) is afgesproken dat de Regio’s zich verplichten administratieve lasten te beperken door:
- De drie uitvoeringsvarianten consequent toe te passen.
- Bij regionale contractering dezelfde contractvoorwaarden en gezamenlijk contractbeheer te hanteren.
Deze afspraak gaat over het reduceren van administratieve lasten. Wat zijn de oorzaken van de oplopende administratieve lasten? En hoe kunnen de administratieve lasten worden beperkt?
Twents administratieprotocol
Het toewijzings- en declaratieproces binnen OZJT/Samen14 is beschreven in het administratieprotocol. Ook is hierin opgenomen welke stappen de zorgaanbieders en gemeenten moeten nemen, bijvoorbeeld rondom het verloop van het administratief proces, de verantwoordelijkheden en bevoegdheden m.b.t. de zorgtoewijzingen, de start- en stopzorgberichten, de declaratiegegevens, de betaling van toegewezen zorg, de wijziging in ondersteuning, de wijze van aanlevering en de uiteindelijke betaling van declaraties. Het protocol geldt voor alle gecontracteerde zorgaanbieders.
Verlichting administratieve lasten
Een van de doelen van OZJT/Samen14 is de verlaging van de administratieve lasten. OZJT/Samen14 maakt gebruik van nieuwe inzichten en ontwikkelingen voor wat betreft administratieve vereenvoudiging en verbetering. Het administratieprotocol is dan ook continue in ontwikkeling. Zodra gemeenten en aanbieders een overeenkomst met elkaar sluiten, wordt gewerkt met de meest actuele versie van het administratieprotocol. Dit is verplicht. Er wordt aangesloten bij de landelijke standaarden.
Actualisatie/verbetering administratieprotocol
Het Twents administratieprotocol wordt aangepast en in lijn gebracht met het landelijk administratieprotocol. Met Jeugdhulp, Wmo-ondersteuning en grotere en kleinere aanbieders is een klankbordgroep administratieve lastenverlichting opgezet. Daar wordt besproken waar een aanbieder tegenaan loopt. De bevindingen worden meegenomen in de actualisatie.
Bij het actualiseren van het administratieprotocol is vertrouwen tussen gemeenten en aanbieders cruciaal. Het beeld bestaat dat gemeenten nog wel eens willen controleren wat aanbieders doen. Het aanstellen van de consulenten externe verwijzers bij een aantal gemeenten heeft daar mogelijk toe bijgedragen. Zij hebben immers aanzienlijke besparingen gerealiseerd door kritisch te kijken naar verwijzingen en de daarop ingezette ondersteuning. Ook is er soms twijfel bij aanbieders over de totstandkoming van de toewijzing en vertaling daarvan naar in te zetten ondersteuning. Beide ontwikkelingen kunnen voor ongemak zorgen in de relatie tussen gemeenten en aanbieders.
Wat te doen met het afspraken-resultatenoverzicht?
Naast het administratieprotocol kent het Twents Ondersteuningsmodel een zogenaamd afsprakenoverzicht en resultatenoverzicht. Of dat ook opgenomen moet worden in een volgende aanbesteding/contractperiode, is de vraag. Het vinden van een goed alternatief is uiteraard voorwaarde om ermee te kunnen stoppen. Een goed alternatief is bijvoorbeeld een digitaal dossier.
Naar een eenduidige toepassing uitvoeringsvariant
In Twente voldoen we nog niet aan de eis van een eenduidige toepassing van de uitvoeringsvarianten. Het gaat om de output, maar de praktijk lijkt meer op een inspanningsvariant. Daarover moet - voorafgaand aan een nieuwe aanbesteding - een open discussie gevoerd worden. Als gekozen wordt voor verlenging kunnen de komende jaren gebruikt worden voor pilots op dit vlak.